Problemstilling: Er det en god ting at
Cross media giver forbrugerne større indflydelse på produktet?
Cross media er et nyt
område, og medieanalytikerne kan ikke helt forudse hvilke konsekvenser det vil
have. En af konsekvenserne som beskrevet af Jesper Balslev er, at kommunikation
i høj grad vil blive filteret af vores venner. Det stiller nogle nye krav til
kommunikatøren.
Det er både et område
med meget potentiale, men også et begreb der defineres af hvordan brugerne
udnytter det, i modsætning til medieanalytikere der påsætter Cross media
begreber og terminologier der forældes hurtigt efter.
Henry Jinkens 7 principper har på en gang været
utrolig konkret og brugbar som tekst
og værktøj, men på samme tid også været grundlaget
for en del frustration. Når man
deler noget så uhåndgribelig som medie-markedsføring
op i syv punkter, kan det være
svært at skille de forskellige udtryk ad. I sidste
ende, har gode diskussioner og analytisk
gennemgang medført, at man har fået en langt større
og mere konkret forståelse af Cross
media og de teknologiske muligheder derigennem.
Oplægget fra Erik N. Graversen fra DR On Demand gav
en god indsigt i de strategiske
overvejelser der er eller burde være bag brugen af Cross
media i forbindelse med
markedsføring, public service tilbud osv. En vigtig
pointe i den forbindelse var, at det kan være rigtig let, at lade sig forføre
af de mange teknologiske muligheder der i dag findes, men at man ikke skal ty
til Cross media prodiktion, hvis det ikke er velovervejet og giver mening ift.
tentpole (Hoved produktet)
Virksomhederne skal
betragte enhver enkelt kunde med samme betydning som en anmelder eller
journalist. Det sætter et enormt pres på virksomhederne, men betyder det at
forbrugerne får bedre produkter?
Det betyder i hvert fald
at virksomhederne skal være mere transparente. Det er i højere grad
troværdigheden der tæller. I fremtiden er det i højere grad vores venner der
sælger os et produkt, skal virksomhederne konkurrere med den troværdighed vi
har til vores venner.
Cross media giver også
brugerne mulighed for at forme produktet. Og deres bidrag definerer produktet.
Deres kommentarer bliver offentliggjort på nettet ved produktet, og man ved at
kommentarbokse hurtigt kan ende som på YouTube, med bandeord og ondsindede
holdninger. Skal virksomhederne censurere dette, eller skal man vænne sig til
at den brugerskabte del af produktet sagtens kan være noget værre bras? Deres
produkt bliver ikke længere solgt ved, hvad virksomhederne selv siger om
produktet, men i teorien hvad Johnny på 17 fra Amager skriver om det. Det går
udover virksomhedernes og produktets integritet. Så man kan ende med at få et
dårligt produkt, netop fordi brugerne selv har mulighed for at forme det. I
fremtiden vil man måske endda kunne stemme ved at "like" et bestemt
parti.
Det er en smuk ide at
historierne i fremtiden skal fortælles af et verdensomspændende netværk af
forbrugere. Men vil det give bedre historier?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar