mandag den 8. oktober 2012

Essay

Refleksioner og læring fra ugen. Status og opsamling på ugens arbejde med cross media. Vi fik til opgave at skrive et essay. 


Problemstilling: Er det en god ting at Cross media giver forbrugerne større indflydelse på produktet?

Cross media er et nyt område, og medieanalytikerne kan ikke helt forudse hvilke konsekvenser det vil have. En af konsekvenserne som beskrevet af Jesper Balslev er, at kommunikation i høj grad vil blive filteret af vores venner. Det stiller nogle nye krav til kommunikatøren. 

Det er både et område med meget potentiale, men også et begreb der defineres af hvordan brugerne udnytter det, i modsætning til medieanalytikere der påsætter Cross media begreber og terminologier der forældes hurtigt efter.

Henry Jinkens 7 principper har på en gang været utrolig konkret og brugbar som tekst
og værktøj, men på samme tid også været grundlaget for en del frustration. Når man
deler noget så uhåndgribelig som medie-markedsføring op i syv punkter, kan det være
svært at skille de forskellige udtryk ad. I sidste ende, har gode diskussioner og analytisk
gennemgang medført, at man har fået en langt større og mere konkret forståelse af Cross
media og de teknologiske muligheder derigennem.

Oplægget fra Erik N. Graversen fra DR On Demand gav en god indsigt i de strategiske
overvejelser der er eller burde være bag brugen af Cross media i forbindelse med
markedsføring, public service tilbud osv. En vigtig pointe i den forbindelse var, at det kan være rigtig let, at lade sig forføre af de mange teknologiske muligheder der i dag findes, men at man ikke skal ty til Cross media prodiktion, hvis det ikke er velovervejet og giver mening ift. tentpole (Hoved produktet)

Virksomhederne skal betragte enhver enkelt kunde med samme betydning som en anmelder eller journalist. Det sætter et enormt pres på virksomhederne, men betyder det at forbrugerne får bedre produkter? 

Det betyder i hvert fald at virksomhederne skal være mere transparente. Det er i højere grad troværdigheden der tæller. I fremtiden er det i højere grad vores venner der sælger os et produkt, skal virksomhederne konkurrere med den troværdighed vi har til vores venner. 

Cross media giver også brugerne mulighed for at forme produktet. Og deres bidrag definerer produktet. Deres kommentarer bliver offentliggjort på nettet ved produktet, og man ved at kommentarbokse hurtigt kan ende som på YouTube, med bandeord og ondsindede holdninger. Skal virksomhederne censurere dette, eller skal man vænne sig til at den brugerskabte del af produktet sagtens kan være noget værre bras? Deres produkt bliver ikke længere solgt ved, hvad virksomhederne selv siger om produktet, men i teorien hvad Johnny på 17 fra Amager skriver om det. Det går udover virksomhedernes og produktets integritet. Så man kan ende med at få et dårligt produkt, netop fordi brugerne selv har mulighed for at forme det. I fremtiden vil man måske endda kunne stemme ved at "like" et bestemt parti.

Det er en smuk ide at historierne i fremtiden skal fortælles af et verdensomspændende netværk af forbrugere. Men vil det give bedre historier?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar