Refleksioner 26. oktober 2012 – udføres individuelt- lægges på gruppe blog inden mandag morgen
- Hvad er de 3 vigtigste punkter du vil tage med fra Peter Svarres Den perfekte storm?
- Hvordan bliver din position og rolle som professionel (TVM’er) på virket af ”Den perfekte storm” og ”everyone is a media outlet”?
- Hvordan vil du karakterisere dig selv som bruger i relation til brugerinvolvering – involveringsgrad og aktivitet? – Hvor vil du typisk befinde dig på stigen:
Reflektions-opgave af Henrik
På baggrund af overstående opgave, er jeg kommet frem til følgende betragtninger:
1.
Hvis jeg skal vælge tre ”punkter” fra ”Den perfekte storm”
vil jeg helt klar nævne Steve Mann. På den ene side skræmmende fascinerende, og
på den anden side dybt inspirerende. Derudover fandt jeg afsnittet om den
evaluerende virksomhed meget lærerig og mener, at mange virksomheder i dag
kunne få noget ud af dette. Vi kan alle blive bedre til, at modtage og give
konstruktiv kritik. Derudover ville professionelle virksomheder få utrolig
meget ud af, at invitere deres kunder til, at være en del af denne proces.
Det sidste punkt, er klart deportalisering. Hvis der er noget virksomheder kan
blive bedre til, så er det at udnytte og uden skyklapper, bruge de mange
kommunikations-platforme og sociale medier der er tilgængelige for, at fast
holde og udvide sin kundekreds.
2.
Når det kommer til, at kunne navigere og lave den ultimative
digitale-medie-strategi for sin virksomhed, er Den Perfekte Storm af Peter
Svarre bestemt en spændende og anvendelig bog; Dog
var det, om medietilrettelægger, en ret ambivalent oplevelse, at læse bogen. Især,
hvis man som udgangspunkt ikke tror på den grundlæggende præmis om, at
mediebranchen har bevæget sig/bevæger sig fra den fysisk økonomi, skabt af
professionelle, til digital økonomi, skabt af ikke-professionelle. Jeg er
overbevist om, at der altid vil være et marked for professionel skabte
medie-produkter, hvor brugere/seere har muligheden for, at læne sig tilbage,
blive underholdt/udvide sin horisont uden, at skulle være aktivt involveret i
processen eller slut-produktet.
Desuden mener jeg, at Peter
Svarre ikke gør nok ud af, at adskille og forklare de enorme forskelle der er
mellem de forskellige brancher, som han bruger, som eksempler i den perfekte
storm. Musik og bogbranchen vil og er begge brancher, der er/vil blive påvirket
af den perfekte storm, men hvor musikbranchens teknologiske udvikling primært
har forbedret produktet og den eneste årsag til, at holde fast ved vinyl og
cder, skyldes nostalgi og følelser. Så har bogen, som produkt en kæmpe fordel,
som uanset teknologisk udvikling, umiddelbart aldrig vil blive udfordret. Den
er uafhængig af en energikilde.
3.
Jeg er en klar aktiv bruger på nettet og vil umiddelbart
placere mig som critics på stigen. Dette kan til tider være ret svært, at
fastholde og navigere efter. På den ene side, ønsker jeg at opretholde en
privatsfære på Facebook men på den anden side skal jeg hele tiden tænke på hvad
jeg skriver og kommenterer på. For, når man arbejder i mediebranchen, kan ens
personlige mening om et tv program ramme en i foden, hvis ens kommende chef er
manden bag det program men har kritiseret. Derudover bruger man som
Tv-tilrettelægger, utrolig meget de sociale medier til, at caste og kommunikere
med medvirkende. Så det er som udgangspunkt rigtig svært, at styre sikkert
rundt på de mange platforme, hvis man både har et ønske om at være personlig og
professionel.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar