mandag den 1. oktober 2012

Oplæg ved Erik N. Graversen


Mandag d. 1 oktober havde TVM 0913 besøg af Erik N. Graversen, som er redaktør for DR On Demand. 
Det blev til et interessant oplæg om DR's crossmedia strategier og hvilke succeskriterier en moderne public service maskine har i 2012, når det kommer til nå den teknologi-hungrende generation.
Udfra Erik's præsentation, har vi herunder sammenfattet de vigtigste pointer. 

Hvis man har et ønske om at lave cross media til tv, er det vigtig, at man VIL noget med det! 
- Det nytter ikke at gøre det bare fordi alle andre gør det!
- Det er vigtig, at nogen får en bedre tv oplevelse og/eller en ekstra oplevelse på nettet!
- Det er vigtigt, at et vist antal seere/brugere får noget ud af "oplevelsen" så man/DR får valuta for pengene!
- Og sidst men ikke mindst er det vigtig, er der er et synlig samspil mellem platformene, så de ikke står som selvstændige søjler. 

Erik havde samtidig en særdeles brugbar værkstøjskasse med, når det kom til udarbejdelsen af et cross media produkt. Vi har på den baggrund opdelt værktøjskassen i seks punkter: 

1. Potentialevurdering - Hvad kan programmet? Før, under, lige efter og imellem!?
2. Du skal kunne levere en tydelig og salgbar pitch, så vært eller speaker kan sælge varen!   - Eks. På dr.dk kan du ??? 
3. Find ud af hvad programmet kan og vil og hvad seerne har lyst til! 
4. Find ud af hvilke redskaber kan du anvende og hvilke platforme! SMS, MMS, socialemedier, trykte, events m.m.
5. Vær fokuseret og skarp vinklet - Det lille relevante indslag, kan give langt mere trafik end de brede interaktive sats!
6. Hvad er relevant for det pågældende program? Almindelig satsning, store satsninger eller special-satsninger?

Som en sidste ting var det meget interessant, at blive bekræftet i det store potentiale af mulige seere/brugere som umiddelbart er lige til at plukke med den rette strategi og indsats. 81% af de 15 - 29 årige ser nemlig tv og er online samtidig! 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar